Što je intervju i čemu služi?

Istraživanje mogućih uzroka lošeg zapošljavanja na površinu je iznijelo sljedeće:

  • neprecizna / netočna analiza, pa onda i opis radnog mjesta
  • površna analiza sposobnosti potrebnih da bi se posao dobro obavljao
  • neadekvatna priprema selekcijskog postupka, osobito očekivanja vezanih uz intervju
  • nepoznavanje tehnika postavljanja pitanja
  • neprovjeravanje kandidatovih preporuka.

Neke od ovih pogrešaka mogu se smanjiti dobro provedenim intervjuom. Znate li i jednu osobu koja je dobila posao a da prije toga nije obavila intervju? Ukoliko se radi i o malo ozbiljnijem poslu - vjerojatno ne znate. Naime, od svih tehnika koje se u poduzećima koriste za izbor ljudi koji će biti primljeni na posao intervju je sigurno najčešća.
Intervju ne samo da se najčešće koristi nego ima i daleko najveći utjecaj na to koji kandidat će biti primljen. Kandidat koji ostavi loš dojam tokom intervjua vjerojatno neće dobiti posao - bez obzira na svoje kvalifikacije, radno iskustvo ili dobar rezultat na testovima. S druge strane, osoba koja ostavi dobar dojam bit će često puta primljena bez obzira na to što ostali podaci ne govore njoj u prilog.
Sve definicije pojma intervju uključuju susret dvoje ili više ljudi koji imaju neki cilj. Dakako, dobro je da taj cilj bude poznat objema stranama.
U intervjuu o kojem ovdje pišemo i kandidat i intervjuer pokušavaju dobiti određene informacije. Intervjuer želi procijeniti dobre i loše strane kandidata, dok kandidat to isto čini za poduzeće.
Ponekad se termin intervju zamjenjuje neodređenim, no manje prijetećim susretom ili pak sastankom. U današnje se doba susret u živo ponekad nadomješta telefonskom ili čak privatnom televizijskom vezom, a uredski se prostor zamjenjuje drugim, manje formalnim i neutralnim, terenima (restorani, hotelska predvorja, igrališta za tenis ili golf - kad su posrijedi veliki igrači). Ipak, klasični intervju u kojem se kandidat i intervjuer susreću u prostorijama poduzeća ipak je i dalje najčešći.

Intervjuiranje je slično sviranju na klaviru - možete ga do određenog stupnja sami naučiti. Ali ogromna je razlika u majstorstvu, tehnici i nijansama između amatera koji svira po sluhu i koncertnog pijaniste.
Felix Lopez

Cilj intervjua

Intervju nam, uz ostale tehnike i izvore podataka, daje mogućnost da u svojem poduzeću zaposlimo osobu koja će nam, izrazimo se bez suvišnih fraza, na konkretnom radnom mjestu osigurati najveću dobit a pritom će i ona sama biti zadovoljna svojim poslom.

Dakle, cilj mu je:

  1. Prikupiti podatke o tomu koliko je osoba prikladna za neko radno mjesto (tj. koliko ga je dobro u stanju obavljati, koliko je za to motivirana i - kad se zaposli u kojoj se mjeri s njome može izaći na kraj).
  2. Dati intervjuiranoj osobi dovoljno podataka kako bi mogla odlučiti hoće li prihvatiti taj posao.
  3. Stvoriti kod osobe uvjerenje kako je cijela natječajna procedura poštena.
  4. Ostaviti kod intervjuirane osobe dobar opći dojam o poduzeću - organizaciji. Naime, kao i svaka druga djelatnost poduzeća koja će uključivati kontakte s javnošću i to je prigoda za utjecanje (bilo pozitivno, bilo negativno) na image poduzeća. Osim toga, nikad se ne zna na kakvom se mjestu za koju godinu može zateći kandidat kojeg smo mi odbili i na koji će nas način ogovarati.

Ponedjeljak, 07.03.2011.