Od prijatelja i kolege do šefa

Od prijatelja i kolege do šefa

Čovjek uđe u bar tužna izraza lica.
Barmen to primijeti i upita ga je li dobro.
„Upravo sam izgubio najboljeg prijatelja," odgovori čovjek.
„Kako se to dogodilo?"
„Postao sam mu šef."

Postali ste šef ili šefica. Dogodilo se ono što ste već duže vrijeme priželjkivali: unaprijeđeni ste na menadžersku poziciju. Ne baš visoku, ali za početak dobro. No nakon početnog osjećaja zadovoljstva počinje se javljati i crv sumnje i dvojbe. Što sad? Bili ste u vrlo dobrim odnosima sa svima u timu, voljeli ste se, poslije posla odlazili na piće, slavili rođendane, zajedno ogovarali šefove - a sada ste vi jedan od njih. Hoćete li znati izaći na kraj s novom situacijom? Hoće li ljudi pokušati iskoristiti svoje prijateljstvo s vama? Hoćete li izgubiti neke od prijatelja?

Kao što su to mnogi osjetili na svojoj koži, situacija nije jednostavna. Naime, zadatak šefa nije da ga svi vole. Zadatak mu je da podrži ljude i pomogne im ostvariti ciljeve tima. A to znači hvaliti, ali i kritizirati. Govoriti ljudima dobre, ali i loše stvari. Nekoga nagraditi više, a drugoga uopće ne. To znači od ljudi ponekad tražiti i ono što ne žele.

Kako da prijelaz u novu ulogu bude svima lakši?

Na zajedničkom sastanku recite kako ste svjesni da će vam svima trebati neko vrijeme za prilagodbu. Objasnite što mogu očekivati od vas kao šefa i što vi očekujete od njih. Pozovite ih da radite kao tim. Objasnite im zadaću koju vi zastupate prema višim ciljevima organizacije. Ne nastupajte kao da od vas počinje novo doba i ne poduzimajte radikalne mjere trenutačno, već polako, razborito, planski. Nemojte pred ljudima uspoređivati svoj stil rukovođenja sa stilom prijašnjeg šefa.

Porazgovarajte posebno sa svakim o tome kako se osjeća u situaciji kad ste mu vi šef. Recite mu što očekujete od njega i pitajte što on očekuje od vas.
Ako vam se čini da bi moglo biti nekih problema, razgovarajte o tome i mogućim rješenjima. Bolje da su na samom početku stvari čiste.
Ponašajte se od početka s jednakim poštovanjem prema svakome. Primijenite jednake kriterije za sve. Ne privilegirajte prijatelje, poslove rasporedite pravedno, na način da je to optimalno za tim.

Prepoznajte što svaki od članova tima radi dobro, to kažite i potičite ga u tome. Od početka pohvalite svaki dobro obavljeni posao, čestitajte, ne štedite u pohvalama. Pri prvim uspjesima nemojte nikad sebi pripisati više zasluga, uvijek navedite sve koji su uspjehu pridonijeli.

I na kraju, to što ste postali šef ne znači da ste postali druga osoba. Budite i dalje onakvi kakvi jeste. Ako ste se ljudima sviđali kao kolega, vjerojatno je da ćete im se sviđati i kao šef.

Petak, 24.01.2020. / Majda Rijavec, "MEP Učinkoviti menadžer 2017"