Poslodavci provjeravaju Facebook profile zaposlenika

U vrijeme kada sve veći broj ljudi ima profil na nekoj od društvenih mreža, internet za mnoge poslodavce postaje važan izvor informacija o trenutnim ili potencijalnim zaposlenicima. Kao najposjećenija i najzastupljenija društvena mreža na svijetu, Facebook je prvi na udaru poslodavaca. Ako postavke privatnosti nisu podešene da “sakriju” nečiji profil od javnosti, poslodavac lako može vidjeti osobne podatke, fotografije, komentare ili područja interesa te osobe. U mnogo slučajeva ono što vidi utječe i na odluku o (ne)zapošljavanju.

Što objavljujete na Facebooku?
Velik broj podataka koji se objave na internetu tamo i ostaje. Stoga ne čudi što stručnjaci sve češće podsjećaju na oprez pri odabiru riječi i fotografija koje se objavljuju na društvenim mrežama. Virtualni svijet može biti koristan alat za samopromociju, ali može stvoriti i negativnu sliku osobe i time joj otežati pronalazak posla. Studija stranice za pomoć pri traženju posla CareerBuilder pokazala je da na odluku o nečijem zapošljavanju negativno utječu neprimjerene ili provokativne fotografije, izjave o konzumiranju alkohola ili uživanju droge, diskriminirajuće izjave o drugim ljudima na temelju rase, spola ili religije, loše komunikacijske vještine, kao sve informacije koje pokazuju da je osoba lagala u svojoj prijavi za posao.

U istraživanju je sudjelovalo više od 2000 poslodavaca, a otkriveno je da njih 39 posto koristi društvene mreže kako bi saznali informacije o osobama koje se prijave na natječaj za posao. U istoj studiji navedene su poželjne karakteristike potencijalnih kandidata za posao: navedene profesionalne kvalifikacije i preporuke, širok spektar interesa i dobre komunikacijske vještine.

Brisanje granice između privatnog i poslovnog života
Provjera zaposlenika putem interneta raste usporedno s popularizacijom društvenih mreža. Poslodavci u Americi otišli su korak dalje te pokrenuli trend koji mnogi smatraju neetičnim. Naime, sve više poslodavaca na razgovoru za posao uz životopis traži korisničko ime i lozinku za Facebook profil. Iako su iz Facebooka upozoravali da takvi postupci ugrožavaju privatnost i sigurnost korisnika i njihovih Facebook prijatelja, prva neugodna iskustva posloprimaca mediji su prenosili još početkom 2012. godine. Tada su zbog takvog zadiranja u privatnost neki odlučili povući svoje molbe za posao. Danas, kada je posla sve manje, a kriteriji su sve stroži, puno ljudi u zamjenu za plaću pristaje na život “pod povećalom”.

U Hrvatskoj nisu razrađena pravna ograničenja koja bi branila poslodavcima da svoje zaposlenike traže korisničke podatke s društvenih mreža. Iako informacije koje osoba objavljuje na Facebooku nisu nužno povezane s njezinim radnim sposobnostima i ambicijama, one očito postaju itekako važne pri zapošljavanju.

Kakve objave negativno utječu na odluku o nečijem zapošljavanju:

  • neprimjerene ili provokativne fotografije
  • izjave o konzumiranju alkohola ili uživanju droge
  • diskriminirajuće izjave o drugim ljudima na temelju rase, spola ili religije
  • loše komunikacijske vještine
  • bilo kakve informacije koje pokazuju da je osoba lagala u svojoj prijavi za posao.

Srijeda, 09.04.2014. / Ivona Tomić, prglas.com