Prvi, drugi, treći dojam (konobarica)

U dugovječnoj borbi za samoodržanje čovjek je naučio brzo procijeniti situaciju i reagirati na nju. U mozgu mu je spremljena jedna važna šablona prema kojoj trenutačno klasificira ljude u dvije skupine - na dobre i opasne.

U dugovječnoj borbi za samoodržanje čovjek je naučio brzo procijeniti situaciju i reagirati na nju. U mozgu mu je spremljena jedna važna šablona prema kojoj trenutačno klasificira ljude u dvije skupine - na dobre i opasne. Naziv šablone je - prvi dojam. U današnje bi vrijeme značaj prvog dojma trebalo biti gotovo zanemariv, no, znamo da nije tako: u našim je glavama zacementiran isti "mehanizam" kao i prije 10.000 godina. Pridajemo mu veliki značaj. Zato, kad se nekome "prodajete", pri upoznavanju važno je svidjeti se od prve.

Prvi se dojam formira već u prvoj minuti, a produbljuje u sljedeće tri do četiri minute. Dosta dugo traje i čini dobar start za trajniju gradnju odnosa. "Nikad nećeš imati drugu prigodu ostaviti dobar prvi dojam" - napominju komunikolozi. Stoga prvim dojmom treba umiješno upravljati, čemu mogu polsužiti naredna pravila:

  1. Gledajte osobu u oči, otvoreno, s povjerenjem, da bi povjerenje bilo uzvraćeno. 
  2. Smiješite se. 
  3. Vaš tjelesni stav neka bude otvoren - ruke opuštene, nikad na prsima, niti za leđima.
  4. Nastojte odmah zapamtiti ime osobe, stoje inače malo vjerojatno (ako ste ga zaboravili ili ga niste dobro čuli, zamolite osobu da vam ga ponovi). 
  5. Oslovite osobu po imenu i tituli, jer-čuti vlastito ime, najljepša je glazba. 
  6. Pozorno slušajte jer je to jako važno. Pokažite zanimanje: postavljajte podpitanja, zamolite za pojašnjenja. 
  7. Otvarajte teme i držite se tema koje sugovornika zanimaju, da i on sudjeluje. 
  8. Pokažite da ste u nečemu slični - iz istog ste kraja, imate iste prijatelje, sličan život u nekom razdoblju, hobi, djecu, faks... 
  9. Malo govorite, ali pametno (nije lako!). 
  10. Kažite nešto zanimljivo o sebi, da biste si "digli cijenu". 
  11. Humor je dobar, ali nosi i rizike - ako nije "na mjestu", vodi brzom srozavanju dojma.

Prava slika o osobi se na koncu sama prokaže, samo treba vremena. Evo priče: Mlada, zgodna žena javila se na upražnjeno mjesto prodavačice cigareta u luksuznom noćnom lokalu. Šef je bio pametan pa je organizirao probnu večer. Na početku je šetala uokolo, savršenog stava, uzdignute glave, nudeći: "Cigarete, bademi, lješnjaci, izvolite". Nekoliko sati potom, ramena su joj se malo opustila, zanos splasnuo. Obilazeći stolove, govorila je: "Cigarete, lešniki." Noć je poodmakla. Žena je mlako dovikivala, sjedeći na stolcu,: "Pljuge. Gricke".

Ponedjeljak, 06.10.2014. / P.Z., MEP Učinkoviti menadžer 2011